سلام دوستان، سینا هستم و تو این مقاله قراره با تنظیمات گرافیکی بازی جذاب ولورانت آشنا بشیم و بدونیم که چه تنظیماتی تجربه بهتری به ما میده.

همونطور که میدونید بهینه سازی تنظیمات گرافیکی بازی ها میتونه روی گیم پلی و تجربه ما از بازی تاثیر مستقیمی داشته باشه.
بازی ولورانت (VALORANT) از پرطرفدار ترین بازی های اخیر محسوب میشه، که توسط نام آشنای رایوت گیمز (Riot Games) خلق شده و طبق آمار منتشر شده
این بازی تونسته 12 میلیون بازیکن از سراسر دنیا رو به خودش جذب کنه!
این بازی همچنین داخل ایران هم طرفداران خیلی زیادی داره

فهرست تنظیمات

General (تنظیمات اصلی)

Display Mode:

این بخش از سه گزینه تشکیل میشه.

Windowed: به حالتی که بازی به صورت پنجره ای باز میشه (اصلا برای بازی کردن مناسب نیست!)

Fullscreen: تو این حالت بازی تمام صفحه شما رو اشغال میکنه، همچنین تو این حالت پردازش گرافیکی ویندوز غیرفعال میشه و کارت گرافیک فقط روی گیم تمرکز میکنه، در نتیجه میتونید از فریم ریت (FPS) بالاتری برخوردار باشید.
مشکل اینجاست که نمیشه خیلی درست تو این حالت Alt+Tab کرد و بین پنجره ها جا به جا شد، همچنین قابلیت اجرای خیلی از افزونه ها مثل XBOX Game Bar قابل اجرا نیستن.

Windowed Fullscreen: تو این حالت بازی تمام صفحه شما رو اشغال میکنه، اما برخلاف Fullscreen پردازش گرافیکی سیستم شما به صورت کامل روی گیم منتقل نمیشه، این مورد باعث میشه تا بتونید خیلی راحت تر بین پنجره ها جا به جا بشید و Alt+Tab کنید.

اگه سیستم قدرتمندی دارید 100% گزینه Windowed Fullscreen بهترین گزینس اما اگه سیستم متوسط یا ضعیفی دارید باید به Fullscreen قانع باشید.

Resolution:

رزولیشن کلمه ای هستش که پیسی گیمر ها اون رو زیاد شنیدن.
رزولیشن به مقدار پیکسل های افقی در عمودی گفته میشه، حداکثر این مقدار به میزان کشش کارت گرافیک و مانیتور شما بستگی داره.
هرچی رزولوشن بالاتر باشه پیکسل های موجود در تصویر و در نتیجه وضوح تصویر بیشتر میشه، اما فشار بیشتری به کارت گرافیک میاد و فریم ریت (FPS) شما کمتر میشه.

گیمر ها معمولا روی رزولوشن 1920×1080 و گیمر های سیستم ضعیف تر روی رزولوشن 1366×768 بازی میکنند.

FPS Limit:

از گزینه های پایینتر این قسمت میتونید حداکثر فریم ریت (FPS) بازی رو روی حالت های مختلف تنظیم کنید تا از یه حد مشخص بالاتر نره.

Graphics Quality (کیفیت گرافیکی)

Material Quality:

کلمه متریال به معنای جنس هستش، در واقع این گزینه موثر ترین آپشن داخل تنظیمات گرافیکی ولورانت محسوب میشه و روی همه چیز موثره.
تغییر این گزینه بیشترین تغییر در بازی و فریم ریت شما رو ایجاد میکنه!

شما باید با توجه به مشخصات سیستمتون تصمیم بگیرید که روی چه متریالی بازی کنید.
من براتون تغییرات بازی در متریال های مختلف رو به تصویر میکشم:

Material Quality – Low

Material Quality – Med

Material Quality – High

Material Quality – Low

Material Quality – Med

Material Quality – High

Texture Quality:

در دنیای مجازی، هر فایل سه بعدی یک یا چند تکسچر برای خودش داره، تکسچر ها تصاویری هستن که روی اجسام قرار میگیرن و به اون ها رنگ و طرح میدن.
اگه تکسچر تو یه بازی نباشه تمام اجسام سفید و بی رنگ و طرح میشه!

تنظیمات تکسچر معمولا تو همه بازی ها وجود داره و تغییرات خیلی زیادی رو به وجود میاره، اما برخلاف باقی بازی ها، این تنظیمات داخل ولورانت تغییر خاصی ایجاد نمیکنه، یا حداقل تغییری نیست که بشه خیلی ساده اون رو دید، همچنین تاثیر زیادی روی فریم ریت (FPS) بازی نداره.

با این حال پیشنهاد میدم اون رو روی LOW قرار بدید.

Texture Quality – Low

Texture Quality – Med

Texture Quality – High

Detail Quality:

کلمه Detail از جزئیات برامون میگه، درواقع تغییر این گزینه باعث میشه تا جزئیات اضافه داخل بازی شما به وجود بیاد.

تغییراتی که تو این گزینه به وجود میاد بیشتر به مپ (محیط بازی) از جمله علف ها و گل ها، آسیب دیدگی های روی دیوار و… و همچنین ابیلیتی (قدرت های هر ایجنت) مربوط میشه.

Detail Quality – Low

Detail Quality – Med

Detail Quality – High

Detail Quality – Low

Detail Quality – Med

Detail Quality – High

UI Quality:

UI رو ما به معنای User Interface یا به اصطلاح رابط کاربری میشناسیم.
رابط کاربری متشکل از منوی تنظیمات بازی، منوی خرید اسلحه و… میشه.

داخل ولورانت با تغییر این آپشن درواقع بک گراند منو ها تغییر میکنه.
Low: پشت زمینه تیره
Med: پشت زمینه تار
High: پشت زمینه تار تر

از اونجایی که تاثیر زیادی روی فریم ریت (FPS) نداره پیشنهاد میدم این گزینه روی High باشه.

UI Quality – Low

UI Quality – Med

UI Quality – High

Vignette:

فعال سازی این گزینه باعث میشه تا هاله های سیاه رنگی در پایین و بالای نمایشگر شما فعال بشه.
دلیلش اینه که وقتی برای مثال دارید تو Icebox بازی میکنید و بیشتر تم صفحتون رو رنگ سفید تشکیل میده، تخشیص دادن ابیلیتی ها و اطلاعات بازی براتون سخت نباشه.

این گزینه رو فعال کنید!

Vignette – Off

Vignette – On

Vsync:

مطمئنم همه گیمر ها این کلمه رو به شدت داخل تنظیمات بازی ها دیدن.
Vsync یک سیستم برای ثبات فریم ریت (FPS) محسوب میشه.

نحوه کار این سیستم اینه که با پایینتر اووردن فریم ریت و ایجاد تغییرات غیر قابل مشاهده در بازی فریم ریت شما رو روی یه عدد قفل میکنه.
برای مثال اگه فریم ریت شما بین 130 الی 150 بازی با سرعت زیاد تغییر میکنه Vsync اون رو روی 120 قفل میکنه.

شاید از نظر شما چون عدد فریم پایینتره فکر کنید لذت کمتری به شما بده.
اما یک فریم ثابت و قفل شده باعث نرم تر شدن میشه و تصویری بسیار جذاب تر برای شما فراهم میکنه.

اگه فریم ریت پایینی دارید پیشنهاد میدم این گزینه رو روشن نکنید، چون همونطور که گفتم این گزینه باعث میشه فریم ریت پایینتر قفل بشه، اگه سیستم شما نتونه همواره فریم ریت 60 رو ارائه بده ممکنه با این گزینه فریمتون روی 30 قفل بشه که اصلا خوب نیست!

Anti-Aliasing:

این مورد هم مورد مهم و آشنایی محسوب میشه.
Anti Aliasing باعث میشه تا از معلوم شدن پیکسل های دور اجسام خلاص بشید.

همونطور که میدونید مانیتور های ما از تعدادی پیکسل های مربعی شکل تشکیل شده، و ما هیچوقت نمیتونیم یه دایره عالی رو با مانیتورمون به نمایش بذاریم.
چرا؟ چون اگه با دقت نگاه کنیم دایره ما از اون پیکسل های مربعی تشکیل شده.

اینجاست که Anti Aliasing روی کار میاد، کاری که این آپشن برای ما انجام میده اینه که دور اجسام مارو تار میکنه و یک پیکسل رو معمولا بین دو یا چهار پیکسل تقسیم میکنه.
این باعث میشه تا گوشه اجسام ما پیکسلی نشه و ظاهر زشتی به ما نده.

این گزینه داخل اکثر بازی ها وجود داره، لازم به ذکره که فعالسازی این گزینه باعث درگیری پردازنده گرافیکی میشه، پس اگه فریم ریت بالاتری میخواید باید بیخیال این گزینه بشید.

داخل ولورانت شما میتونید Anti Aliasing رو با چهار سطح تنظیم کنید.
None: بدون Anti Aliasing
MSAA 2x: محو کردن دو پیکسلی (شدت کم)
MSAA 4x: محو کردن چهار پیکسلی (شدت بالاتر)
FXAA: این گزینه بیشترین میزان محو کردن رو داره و باعث میشه شما کلا نتونید هیچ پیکسلی داخل گیمتون ببینید! (فشار زیادی به پردازنده گرافیکی میاره)

برای درک بهتر این گزینه بهتره داخل گیم و مانیتور خودتون امتحان کنید چون داخل تصاویر خیلی مشخص نیست.
با این حال من عکس هایی از حالات مختلف این آپشن براتون میذارم.

Anti Aliasing – none

Anti Aliasing – MSAA 2x

Anti Aliasing – MSAA 4x

Anti Aliasing – FXAA

Improve Clarity:

به طور ساده باعث میشه تا شما دید تمیز تری داشته باشید برای مثال محیط های تاریک بازی رو روشن تر میکنه تا تاریکی گیم باعث تاثیر منفی در شما نشه.
از اونجایی که ولورانت خیلی جای تاریکی نداره و من جایی رو ندیدم که قابل تشخیص نباشه لزومی نداره این گزینه فعال باشه.

Improve Clarity – Off

Improve Clarity – On

Experimental Sharpening:

این گزینه رسما توسط خود رایوت گیمز (سازنده ولورانت) طراحی شده.
فعالسازی این گزینه باعث میشه تا دور اجسام یه سایه جذاب بگیره، در کل باعث میشه بازی شما سبک گرافیکیش کمی تغییر کنه و از نظر من شبیه کامیک ها بشه.
به شخصه عاشق این آپشن ام.

این گزینه وقتی باهاش بازی میکنید خیلی قابل درک تره تا اینکه بخواید با تصویر تفاوت هاشون رو متوجه بشید.

مشکلی که داره اینه که فشار زیادی رو پردازنده گرافیکی میذاره و فریم ریت (FPS) رو به شدت کاهش میده.

Experimental Sharpening – Off

Experimental Sharpening – On

Bloom:

میرسیم به بلوم، این گزینه در لغت نامه شکوفه دادن معنا میشه. بریم که دلیلش رو بهتون بگم.
فعالسازی Bloom باعث میشه تا یه سری آیتم ها از خودشون نور ساطع کنن و خود نمایی کنن.
من این آپشن رو خیلی دوست دارم چون خیلی جاها فوق العاده باعث زیبا و جذاب تر شدن جلوه بصری بازی میشه، و البته 100% پیشنهاد میدم فعالش کنید چون باعث میشه خیلی اوقات بهتر بعضی چیزا رو پیدا کنید.
مثلا این گزینه تاثیر زیادی روی Recon Dart ایجنت Sova داره.

یادم رفت بگم که این گزینه تاثیر روی پردازنده گرافیکی داره، ولی تاثیرش کمه و ارزشش رو داره که بخواید بخاطرش از قید چند فریم ریت (FPS) بگذرید.

Bloom – Off

Bloom – On

Bloom – Off

Bloom – On

Cast Shadows:

از اسمش پیداس که به سایه ها مربوطه.

این گزینه باعث میشه تا روی دست و اسلحه ایجنت شما سایه بیوفته و وقتی که حرکت میکنید نمای جذابی به شما ارائه میده.
تاثیر گرافیکی زیادی نداره و روشن یا خاموش بودن این آپشن انتخاب خودتونه!

Cast Shadows – Off

Cast Shadows – On

Stats (آمار)

Stats چی هست؟

قسمت Stats وظیفه نشون دادن آمار و اطلاعات بازی از جمله پینگ، پکت لاس، فریم ریت و… رو به شما داره.

انواع حالت های Stats:

بازی ولورانت میتونه آمار مدنظر شما رو به دو روش بهتون نمایش بده، Text (متن) و Graph (گرافیکی، تصویری) 

به همین دلیل چهار گزینه جلوی هر مورد به شما نمایش داده میشه.

Hide: نمایش ندادن
Text Only: نمایش فقط به صورت متن
Graph Only: نمایش فقط به صورت گرافیکی
Show Both: نمایش به صورت گرافیکی و متنی همزمان

Graph

Text

موارد قابل نمایش مهم:

نرخ تازه سازی (فریم ریت) Client FPS
نرخ تازه سازی سرور (اگر زیر 128 باشد سرور مشکل دارد) Server Tick Rate
مدت زمانی که طول میکشد تا هر فریم جداگانه ارائه شود. Total Frame Time
مقدار رم استفاده شده توسط ولورانت  Used Physical Memory
مقدار رم قابل استفاده (مقدار حجم آزاد رم)  Available Physical Memory
مقدار پینگ بر اساس میلی ثانیه (پینگ مناسب در ایران: 70-80 حداکثر پینگ قابل تحمل: 120) Network RTT Avg (Max)
مقدار پکت لاس به درصد (مقدار درصد اطلاعاتی که در هنگام دانلود و آپلود در زمان معین با شکست مواجه شدند) Packet Loss

پیشنهاد سینا:

به نظر من لازمه که نمایش Client FPS, Network RTT و Packet Loss روشن باشه.
اینکه به صورت Text باشن یا Graph انتخاب خودتونه، Text جمع و جور تره در عوضش Graph میتونه آمار چند ثانیه گذشته رو بهتون نشون بده اما حالت Text فقط زمان حال رو نشونتون میده.

 

آقا تمام!

بازم به تهش رسیدیم⠀:)
امیدوارم این مقاله حسابی به دردتون خورده باشه و سوالاتتون برطرف شده باشه.

اگه موردی بوده که توضیح داده نشده بخاطر این بوده که واقعا تاثیر خاصی روی بازی نداشته و ارزشش رو نداشته که بخوایم راجبش وقت بذاریم.

برای این مقاله خیلی وقت زیادی گذاشتم و توقع دارم که با حمایت هاتون حسابی انرژی رو بهم برگردونید ?
اگه سوالی داشتید میتونید داخل سرور دیسکوردی گیم گیر یا کامنتا بپرسید تا جوابتون رو بدیم.

من سینا هستم، و شما شاد و پیروز باشید! ?

 

guest
6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات
itsShina
itsShina
5 ماه قبل

عالی خیلی به دردم خورد
دیگه افت فریم ندارم 🙂

Hossein
Hossein
5 ماه قبل

نایس جاب خسته نباشی

s_the_bomber
s_the_bomber
5 ماه قبل

خداقوت ?